#1245 - Crisi al PSC de Vilassar i nova junta gestora; estiu d’alt risc d’incendis al Maresme sense helicòpter; ‘Dona Sapiens’ feminista a la Festa Major
Sílvia Garrido, alcaldessa de Dosrius, Joan Baró, regidor de Caldetes i Pedro Aguilera, exmilitant socialista de Vilassar de Mar conformen la Junta Gestora que passa a controlar i representar l’Agrupació Socialista de Vilassar de Mar. Una decisió que ha pres la direcció maresmenca del PSC arran de l’expulsió fulminant dels, fins ara, seus regidors a l’Ajuntament de Vilassar de Mar, Albert Bartrolí, Núria Paricio i Virginia Gerez. Uns regidors que no poden representar les sigles del partit malgrat que seguiran en les seves funcions en el govern tripartit del nostre poble. Hem anat fins a la veïna localitat de Dosrius. Hem volgut, amb la seva alcaldessa, Sílvia Garrido, saber què és i quines atribucions té aquesta Junta Gestora.
Un estiu més, i ja en van 22 de seguits, que al Maresme no tindrem cap helicòpter bombarder per lluitar contra qualsevol incendi forestal que es pugui produir en els sempre perillosos propers mesos. Per tant, i toquem fusta, si es declara un foc en qualsevol dels nostres boscos, haurem d’esperar que els dos helicòpters que hi haurà relativament a la vora, un a Sabadell -el Vallès Occidental- i l’altre a Sant Feliu de Buixalleu -a la Selva-. tinguin temps per acudir a la nostra comarca amb els mil litres que poden carregar a les seves bodegues. Aquest és el principal titular que ens deixa, pel que fa a la nostra comarca, la presentació del programa d’extinció d’incendis presentat per la Generalitat de Catalunya.
L’Assemblea Feminista de Vilassar de Mar i Viladona, Viladona i L’Assemblea Feminista de Vilassar de Mar han preparat, per a aquesta Festa Major, una proposta molt potent, reivindicativa, per a passar una estona divertida i per aprendre un munt de coses. Es tracta del concurs Sàpiens que, aquest 22 de juny, a l’aparcament del Patronat Parroquial, a partir de dos quarts de nou del vespre, celebrarà una edició especial dedicada a la Dona. Andreu Sala, creador i pensador del Sàpiens, va rebre la proposta i va dir allò de som-hi. El Sàpiens és un joc per equips formats per vuit persones a partir de 12 anys, en format audiovisual, amb diferents proves que en aquesta edició estaran relacionades amb el paper de les dones a la història i la societat. També hi haurà un sopar popular, música...
Resum general
Episodi informatiu amb tres blocs principals:
- Crisi al PSC de Vilassar de Mar: expulsió de tres regidors i creació d’una junta gestora presidida per Sílvia Garrido per mantenir l’agrupació local i la seva representació orgànica, sense intervenir en política municipal.
- Prevenció d’incendis al Maresme: 22 estius seguits sense helicòpter bombarder basat a la comarca; campanya reforçada amb drons amb intel·ligència artificial, més efectius i vehicles, i una forta crida a la responsabilitat ciutadana.
- ‘Dona Sapiens’ a la Festa Major: edició especial del concurs Sapiens, amb
Andreu Sala i entitats feministes locals, per visibilitzar el paper de les dones a la història i la societat, amb dinamització musical i format audiovisual.
1) Crisi al PSC de Vilassar i nova junta gestora
Què ha passat?
- Expulsió fulminant dels regidors Albert Bartolí, Núria Paricio i Virginia Jerez del PSC arran de l’acord de govern tripartit i la moció de censura que va desplaçar l’anterior alcaldessa.
- La Federació del Maresme del PSC nomena una junta gestora per a l’agrupació de Vilassar de Mar, presidida per Sílvia Garrido (alcaldessa de Dosrius), amb Joan Baró (regidor de Caldes d’Estrac) i Pedro Aguilera.
Funcions i límits de la junta gestora
- Objectiu: mantenir, ajudar i tirar endavant l’agrupació local i assegurar la representació orgànica davant del partit.
- No té poder ni intenció d’entrar en qüestions de política municipal.
- Sense data de caducitat definida: pendent de resolució d’al·legacions presentades pels regidors expulsats.
- Continuïtat d’actes de partit: ex. rom cremat i coca de Festa Major.
- Mirada posada a les municipals 2027 per arribar-hi “el millor posicionats possible”.
“La gestora està per mantenir i ajudar… enrere, ni un pas.”
Context polític clau
- Tripartit a l’Ajuntament (Ara Vilassar amb alcaldia, ERC i PSC) va sumar majoria i va provocar el conflicte intern.
- Comunicats durs de direcció comarcal i del partit recordant la prohibició d’usar sigles PSC als expulsats.
- Els tres exregidors segueixen al govern municipal però sense representar el PSC i han presentat al·legacions.
2) Estiu d’alt risc d’incendis al Maresme (sense helicòpter basat)
Riscos i recursos
- Per 22è estiu seguit, el Maresme no disposarà d’helicòpter bombarder amb base a la comarca; els més propers estaran a Sabadell i Sant Feliu de Buixalleu (càrrega ~1.000 litres).
- Malgrat pluges recents, la sequera acumulada (3,5 anys) ha deixat un 28% de massa forestal morta i s’ha generat vegetació fina que pot accelerar el foc.
- Punt àlgid de risc: segona quinzena de juliol (canícula).
Dispositiu 2024
- Suport aeri: 32 aeronaus i unitat de drons amb 25 equips de darrera generació i IA (visió nocturna, mapes i perímetres en temps real).
- Bases de drons: Cerdanyola del Vallès, la Pera (Baix Empordà) i Mollerussa.
- Efectius: 2.930 bombers professionals (+133 vs. any passat) i 1.577 voluntaris (+266), amb 832 vehicles i 48 nous conductors/es.
Missatge clau
- Eslògan institucional: “9 de cada 10 incendis són causats per persones”.
- Conductes a evitar:
- Llençar borilles al bosc - Barbacoes en zones no adaptades - Cremar restes vegetals prop de masses forestals
3) ‘Dona Sapiens’: concurs feminista a la Festa Major
Format i objectiu
- Edició especial del Sapiens (22 de juny, vespre), joc per equips (8 persones, +12 anys), 20 proves en format audiovisual i gran protagonisme musical.
- Organitzen: Assemblea Feminista de Vilassar de Mar i Viladona, amb Andreu Sala (creador del Sapiens).
- Objectiu: visibilitzar el paper de les dones a la història i reflexionar sobre el patriarcat i el sostre de vidre.
“El món ha canviat i volem que canvïi més: igualtat d’oportunitats i més referents femenins.”
Dinàmica i novetats
- Obertura amb Lady Gaga – “Bad Romance” (substitueix l’habitual AC/DC).
- Participació de representants de les entitats en l’explicació de les proves a l’escenari.
- Ambient festiu: sopar popular, música i premis als primers classificats.

