Títol i resum generats per IA

#866 - Pluges torrencials al sud, “Vilassà Camina i Pedala”, ètica i negoci del futbol, Mediterrani en canvi, Roskotone i Hitchcock (Rebeca)

0:00Parlant de tot2:53:58
Compartir
Parlant de tot
FacebookWhatsAppX.comDescarregar
Seccions
2 seccions · 2:53:58
01
Entrevista a Rosario Allué i Pere Almera / Vilassar Camina i Pedala
33:07 — 1:00:06

Entrevista a Rosario Allué (Centre Excursionista PIRI) i Pere Almera (Club Ciclista VdM). Ens han parlat sobre el Vilassar Camina i Pedala, que se celebra el 5 d'octubre

33:07
02
Per dos duros (Economia i valors)
1:00:06 — 2:53:58

A la secció d'economia d'avui "Per dos duros" (Martí Brutau i Adam Baos) hem parlat amb l'estudiant de periodisme maresmenc Hèctor March. S'han posat diferents temes damunt la taula, buscant si l'economia i l'esport tenen aquest punt de trobada empàtic. Per exemple el derbi RCD Espanyol–Barça de la temporada passada en què es va produir un accident previ al partit amb un atropellament a la rodalia de l'estadi. S'ha debatut sobre els criteris per suspendre partits i coherència amb l'impacte econòmic que això comporta.

1:00:06
Seccions generades automàticament

Visió general de l’episodi

Un magazín dinàmic amb actualitat local i nacional, meteorologia, cultura i entrevistes. Destaquen:

  • Alerta per pluges torrencials a Terres de l’Ebre i País Valencià (escoles tancades), mentre al Maresme el temps es manté més tranquil.
  • “Vilassà Camina i Pedala” (Memorial Josep Fanceli): recorreguts, inscripcions, logística i convivència entre caminaires i ciclistes.
  • Ètica i negoci del futbol a “Per dos duros”: Superlliga, ajornaments per DANA, el cas Qatar 2022 i la tensió entre espectacle i drets.
  • Mediterrani en transformació: tropicalització, termoclina, sobrepesca i impacte de l’arrossegament; propostes de gestió i consum responsable.
  • Cuina i ofici: l’Eva Roscotone anuncia el punt final del seu projecte de panetone artesà, comparteix aprenentatges i nous camins (docència, oli d’oliva, exposició al fred i respiració conscient).
  • Cinema: Alfred Hitchcock i “Rebeca”: la col·laboració (tensa) amb David O. Selznick, la importància de la veu en off i el llegat estilístic.

El temps i emergències

"Montsià i Terres de l’Ebre, escoles cap a casa: pluges torrencials. Al Maresme, núvols i estabilitat relativa."

— Joaquim Serra (Meteomar)

  • Situació: borrasca potent al sud; al Maresme, intervals de núvols, vent fluix de mar cap a terra i mar dominada per l’en maror.
  • Evolució: pujada lleu de temperatures, possibles ruixats puntuals dijous de matinada a la franja costanera.

Finestra informativa i efemèrides (to distès)

  • Debat sobre DANA, piro musical de la Mercè i logística a Montjuïc.
  • Curiositats: “No estaba muerto…” (confusió en un funeral), crítiques negatives provocades per un xef per denunciar algoritmes de reviews, sorteig d’un pernil per dinamitzar reunions de veïns, i aptònims (“Josep Presseguer”, etc.).
  • Efemèrides musicals: Jerry Lee Lewis, The Police (“Message in a Bottle”), Bruce Springsteen (anècdota d’Arizona i gest solidari).

Entrevista: “Vilassà Camina i Pedala” (Memorial Josep Fanceli)

  • Data: diumenge 5 d’octubre. Organitzen Piri (Centre Excursionista Vilassar) i Club Ciclista Vilassar.
  • Inscripcions: baixes a hores d’ara; incidència amb el QR ja solucionada amb enllaç directe a les xarxes de Vilassar Ràdio.
  • Recorreguts:

- Caminada: ~13 km, ~350 m D+, popular, apte per a tothom. - BTT: ~37 km (meitat pujada/meitat baixada), per usuaris habituals; itineraris ciclables autoritzats pel Parc de la Serralada.

  • Logística i seguretat:

- Avituallaments (aigua/dolç + esmorzar conjunt i vermut final). - Assegurança inclosa per a no federats (imprescindible inscriure’s). - Autoritzacions i retirada de senyalització immediata en acabar. - Respecte de senyals de trànsit; no és cursa.

  • Preus (segons soci/federat): 10–16 €.

Butlletins informatius (11 h i 12 h)

  • Salut: Setmana Mundial de Donació de Plasma (campanya dimecres a la Biblioteca Ernest Lluch).
  • Economia: IPC interanual 2,9% al setembre (energia i carburants, subjacent al 2,3%).
  • Cultura global: Barcelona acull Mondiacult (UNESCO) amb ~2.500 assistents.
  • Esports: Barça líder (2–1 a la Reial Societat, retorn a Montjuïc).
  • Meteo: seguiment de pluges torrencials al sud del país.

“Per dos duros”: ètica econòmica i futbol (amb Héctor Marc)

  • Derbi RCD Espanyol–Barça (accident previ): debat sobre criteris per suspendre partits i coherència vs. impacte lucratiu.
  • Superlliga: ingressos televisius vs. meritocràcia esportiva; saturació del calendari i cost creixent de subscripcions TV.
  • DANA i ajornaments parcials: empatia i vara de mesurar per aturar jornades senceres.
  • Qatar 2022: denúncies per drets humans i condicions laborals (xifres de morts, discursos LGTBIQ+fòbics).
  • Conclusió: la lliga no pot deslligar-se del capitalisme actual; cal debatre límits ètics i criteris transparents.

Mediterrani: canvi climàtic, pesca i biodiversitat (Marc Aquino)

  • Estat del mar: tropicalització del Mediterrani (s’escalfa un ~20% més ràpid que la mitjana global). Episodis d’onada de calor marina;

- Explicació de la termoclina (diària/estacional) i efecte del vent en la barreja vertical.

  • Biodiversitat: pèrdua de musclos, pops i codium, canvi del fons marí (dragues, sorres), contaminació (plàstics, residus i farmacèutics), pressió d’arts d’arrossegament.
  • Pesca: menys vaixells però captures per esforç en clar descens; vedes i recursos en límit.
  • Propostes:

- Gestió: itineraris rotatius, control d’arts selectives, retirar marcatge i deixalles. - Consum: pujar el valor de producte local i estacional (menys volum, més preu just), responsabilitat del consumidor. - Acompanyar el sector amb transició justa.

Cuina i ofici: Eva Roscotone (panetone artesà) i nous rumbs

"He après molt en 13 anys; ara vull compartir-ho i obrir camins nous."

— Eva Roscotone

  • Tancament del projecte Roscotone: trajecte des de 2011 (massa mare a Nova York) i evolució amb múltiples sabors (xocolata, xufa, carbassa, pera, plàtan…); idea de pinya de bosc i mel.
  • Massa mare: alimentació periòdica, recuperació després d’un incident (“quasi homicidi” a l’obrador), cultura de compartir-ne ferments.
  • Nous camins:

- Docència i llibre per transmetre el mètode. - Producció d’oli d’oliva (agricultura regenerativa, collit en verd i premsat en fred). - Exposició al fred i respiració conscient (beneficis circulatoris i de gestió de l’estrès); proposta de demo en directe.

Cinema: Alfred Hitchcock i “Rebeca” (Martí Sanz)

  • Hitchcock/Selznick: col·laboració tensa a “Rebeca” (1940) i triomf als Òscars (millor pel·lícula per a Selznick).
  • Estil: dècada dels 40 com a era de la veu en off; cameos com a marca autoral; metàfores visuals i suspens psicològic.
  • Anècdotes:

- La “rebeca” (jaqueta) pren el nom popular a Espanya arran del vestuari del film. - El somni dalinià a “Recuerda” (Spellbound); experiments de pla seqüència a “La soga”.

  • Lectura: fusió entre thriller, romanç i humor en obres mestres posteriors (“Con la muerte en los talones”, etc.).

Idees clau

  • Meteo: alerta al sud; seguiment constant.
  • Esport i ètica: calen criteris clars per suspendre jornades i marcs per no sacrificar drets per espectacle.
  • Mediterrani: menys peix, més pressió i un escalfament sostingut; gestió adaptativa i consum responsable són imprescindibles.
  • Ofici gastronòmic: l’ofici evoluciona; compartir coneixement i diversificar projectes és clau.

Transcripció de l'episodi

Transcripció generada automàticament