#861 - Tardor al Maresme: meteo i emergències, Aula d’Extensió, mentalitat econòmica, Mediterrani i taurons, cuina de Can Bosch i Hitchcock (Rebeca)
Obertura del programa, horaris i menú del matí: meteo, finestra informativa, Aula d’Extensió, economia per joves, nova secció de mar, cuina i cinema.
Tardor oficial a les 20:19 amb temperatures normalitzades. Avui tranquil; demà augmenta la inestabilitat amb tempestes a la tarda (centre i nord del Maresme) i possibles aiguats de matinada.
Balanç de pluges (45,8 l/m²), incidències viàries i rescats. Desallotjament d’un campament il·legal a Mataró. Peces curioses i efemèrides musicals i televisives; apunts esportius i culturals.
Portes obertes i presentació del 1r trimestre: habitatge (7/10), IA (20/10), islam (4/11), abelles (18/11), Taiwan (2/12), Alzheimer (16/12). Monogràfic de Roma (3, 10 i 17/12) i sortides (BSC 16/10; Museu del Ciment + Fonts del Llobregat 28/10).
Setmana de la Gent Gran; reconeixements internacionals a Palestina i reacció d’Israel; La Mercè 2025; vacunació grip+COVID; Barça 3–0 Getafe (alerta Fermín López).
La ‘cursa de la rata’ i com sortir-ne amb hàbits: pagar-se primer, doble compte, inversions periòdiques, i gestió del temps digital. Reflexió sobre diners i felicitat.
Experiències amb el tauró blanc (Guadalupe) i divulgació: els humans no som presa natural. Impactes del canvi climàtic al Mediterrani, dèficit de sediments, renaturalització de platges i bones pràctiques.
Seguiment de la setmana de la gent gran, recerca del desaparegut pels aiguats, i recordatoris de vacunació.
Crònica de la visita del presentador a Can Bosch (coca de Llavaneres) i conversa amb el pastisser Albert Cambron. Avanços i reptes culinaris per a la temporada.
Anàlisi de ‘Rebeca’ (1940): debut americà de Hitchcock amb Selznick (Òscar a Millor Pel·lícula), cameos, i com arrenca la seva etapa nord-americana cap a ‘Notorious’, ‘Rope’ i ‘Rear Window’.
Tancament del programa, recordatori d’horaris de la Crònica i retorn l’endemà; música final amb ‘Camins’ (Sopa de Cabra).
Resum general
Destacats del dia
- Arriba la tardor amb temperatures normalitzades i inestabilitat a curt termini al Maresme (previsió de tempestes i aiguats puntuals).
- Crònica local i comarcal amb incidències per les pluges (rescats, tall de vies i balanç de 45,8 l/m² a Vilassar de Mar) i desallotjament d’un campament il·legal a Mataró.
- Aula d’Extensió Universitària: presentació del primer trimestre (habitatge, IA, islam, abelles, Taiwan, Alzheimer) i monogràfics sobre l’antiga Roma, més sortides (BSC i Museu del Ciment + Fonts del Llobregat).
- Economia per joves (Par2Durus): mentalitat “rica vs. pobra”, la cursa de la rata, i el mètode de “paga’t a tu primer” amb doble compte.
- Nova secció de mar i Mediterrani amb l’oceanògraf Marc Aquino: taurons blancs, canvi climàtic, sedimentació i bones pràctiques a platja; idea clau: preservar el recurs per assegurar el futur de la pesca.
- Cuina amb Albert Ortiz (Can Bosch): visita del presentador a la cuina, coca de Llavaneres i trucada a l’Albert Cambron; avanços de pròximes sessions.
- Cinema amb Martí Sanz: Alfred Hitchcock i “Rebeca” (context, productor Selznick, cameos i etapa nord-americana inicial del mestre del suspens).
El temps i emergències al Maresme
Previsió (Joaquim Serra – Meteomar)
- Avui comença oficialment la tardor (20:19), amb temperatures ja normalitzades i dia tranquil.
- Demà: més inestabilitat; creixement de nubolades i tempestes a la tarda (centre i nord del Maresme). A la matinada de demà passat, aiguats locals també al sud de la comarca.
- Vents fluixos (mar-terra) i mar de fons persistent.
"En aquesta època de l’any, quan descarrega, ho fa de valent."
Balanç de pluges i incidències
- A Vilassar de Mar: 45,8 l/m² (estació Mina Vella, Feliu Novell).
- Rescats de persones en vehicles i caiguda d’arbres; un accident mortal a l’autopista C-32 enmig de la pluja.
- Continuïtat de la recerca d’un desaparegut pels aiguats a l’Alt Penedès.
Actualitat i efemèrides (Joan Escofet)
Notícies i comentari
- Desallotjament d’un campament il·legal a Mataró (5 Sènies – carretera de Mata) amb més de 300 efectius; debat sobre empadronaments.
- Apunts internacionals i de societat; repàs esportiu (Ball d’Or, preferències personals i estat de nominacions).
Peces curioses i “DeLorean” (efemèrides)
- Titular surrealista (ABC): atropellament d’una vaca per un tren que pareix en l’impacte, i derivada en l’hallazgo d’un cadàver.
- Conducció temerària a Mallorca: 14 km sobre les llandes, conductora ebèria.
- Intervisió: victòria del vietnamita Duc Phúc; sàtira sobre el certamen.
- Efemèrides: Alfonso Ribeiro (Carlton Banks), Carles Sabater, David Coverdale (Whitesnake), Tino Casal, rècord de Bryan Adams; cançó universal de cotxe, “Bohemian Rhapsody” (Queen).
Aula d’Extensió Universitària (curs 25–26)
Portes obertes i logística
- Portes obertes amb l’espectacle “Òper Booking” (reserva prèvia; aforament limitat). L’aula té 280 socis i creixement del 40% en dos anys.
Programació del 1r trimestre
- 7 d’octubre – Polítiques d’habitatge (Ernest Lluch): habitatge, dret o mercaderia? Diàleg amb Maria Cisternas i Aleix Arcarons.
- 20 d’octubre – Intel·ligència Artificial (Jordi Vitrià): 70 anys d’IA, machine learning, IA generativa.
- 4 de novembre – L’islam més enllà d’etiquetes (Jaume Borràs): corrents, expansió, imperis, segle XX.
- 18 de novembre – Abelles: veritats, mites i curiositats (Ernest Francolí).
- 2 de desembre – Taiwan, clau del segle XXI (José Manuel Rúa): de la història al lideratge en semiconductors.
- 16 de desembre – Alzheimer i recerca (Fundació Pasqual Maragall, Dra. Nina Gramunt).
Monogràfic: Vida quotidiana a l’antiga Roma (desembre)
- 3/12: Un dia a Pompeia (context Vesuvi, any 79 dC).
- 10/12: Ritus, creences i divinitats.
- 17/12: Construcció romana (materials, oficis, tècniques).
Sortides
- 16/10: Barcelona Supercomputing Center (BSC).
- 28/10: Museu del Ciment + Fonts del Llobregat (Castellar de n’Hug).
Economia per joves – Par2Durus
Mentalitat “rica vs. pobra” i la cursa de la rata
- Definició: treballar per pagar obligacions i consumir fins a quedar-se a zero, sense estalvi ni inversió.
- Estratègia clau: paga’t a tu primer (transferència automàtica a un compte d’estalvi/inversió en cobrar) i després paga la resta.
- Hàbits recomanats: formació contínua, sortir de la zona de confort, rutines de son, esport, lectura i millor gestió del temps digital.
"Paga’t a tu primer" i no et fallis: separa l’estalvi abans de gastar.
- Inversió periòdica (DCA) i disciplina com a antídot contra el consumisme.
- Reflexió sobre diners i felicitat: cal equilibri entre benestar financer i vital.
Mar i Mediterrani – Marc Aquino (oceanògraf)
Tauró blanc i experiència de camp
- Tesi i treball de camp a Guadalupe (Mèxic); trobades dins i fora de gàbia.
- El tauró blanc: poderós i bell, conducta jeràrquica i no ens té al menú per defecte.
"No estem en el menú" (sobre humans i taurons).
Mediterrani: estat i reptes
- Ecalfament i acidificació: espècies que fugen a aigües més fredes/fondes; compressió d’hàbitat i estrès.
- Sediments i platges: dèficit de sorra (riera colgades, ports sense bypass de sediments); cal renaturalitzar platges i preservar posidònia (no retirar-la del tot, gestió temporal).
- Bones pràctiques: no apilar pedres per a fotos; retornar-les al lloc; no treure meduses a la sorra.
- Pesca i sostenibilitat: prioritzar protegir el recurs per garantir el futur del sector.
Gastronomia – Albert Ortiz (Can Bosch)
Darrere els fogons
- Crònica de la visita del presentador a Can Bosch (Cambrils): ritme de cuina, briefing, i coca de Llavaneres amb el pastisser Albert Cambron (trucada en directe).
- Avanços de temporada: convidats, reptes d’ingredients i noves propostes.
Cinema – Martí Sanz: Hitchcock i “Rebeca”
Context i claus
- Rebeca (1940): debut nord-americà d’Alfred Hitchcock, basada en Daphne du Maurier i produïda per David O. Selznick.
- Òscar a Millor Pel·lícula (Selznick); Hitchcock, tot i la seva autoritat artística, no va guanyar l’Òscar com a director.
- Marca de la casa: cameos (des del 1926), domini del suspens visual i control del relat.
- Relleu de la dècada: del blanc i negre a l’auge del color; Rebeca obre una etapa que culminarà amb títols com Notorious, Rope, Rear Window, etc.
Butlletins de notícies
11:00
- Setmana de la Gent Gran a Vilassar de Mar (25a edició).
- Reconegut oficial de Palestina per diversos països; rèplica diplomàtica d’Israel.
- La Mercè (Barcelona) arrenca; concerts, arts escèniques i museus.
- Campanya de grip i COVID: prioritats i calendari.
- Esport: Barça 3–0 Getafe (alerta per lesió de Fermín López).
12:00
- Seguiment de la setmana de la gent gran.
- Recerca del desaparegut pels aiguats.
- Avís de calendari de vacunació i punts de recollida d’informació.
Cloenda
- Comiat i recordatori d’horaris de la Crònica (13:00, 15:00, 17:00 i 19:00) i retorn del programa l’endemà.

