Títol i resum generats per IA
#8 - Orígens i evolució de les tradicions de Nadal
0:00Històries de mar i de dalt58:41
Compartir
Històries de mar i de dalt
Orígens ancestrals de les festes de Nadal
El programa Històries de mar i de dalt, conduït per Alexis Serrano, ofereix una visió antropològica i històrica sobre les celebracions del solstici d'hivern. S'explica com el Nadal cristià és un sincretisme de festes paganes molt anteriors.
Les Saturnals romanes i el solstici
- Els romans celebraven les Saturnals (del 17 al 23 de desembre) en honor a Saturn, déu de l'agricultura.
- Durant aquestes festes ja es practicava l'intercanvi de regals (dona) i les populars estrenes.
- La decoració de les llars amb elements naturals (molsa, branques, troncs) i espelmes buscava placar la fúria de la divinitat i assegurar el reneixer de la terra.
L'evolució de les figures màgiques: De Sant Nicolau a Santa Claus
- Sant Nicolau de Bari (segle IV) és la base històrica del personatge. Conegut com a benefactor dels infants i per miracles com el del dot de les tres filles.
- El personatge es va transformar al segle XIX als Estats Units mitjançant una barreja del Sinterklaas holandès i el Father Christmas britànic.
- La imatge moderna que coneixem (corpulent, barba blanca i vestit vermell) es va consolidar el 1931 per un encàrrec de la marca Coca-Cola, inspirant-se també en la divinitat vikinga Odí.
Curiositats del calendari i la historicitat de Jesús
La reforma del calendari
- El nom de desembre prové del llatí decembris, ja que originalment era el desè mes del calendari romà (que començava al març).
- La paraula any comparteix etimologia amb anell, simbolitzant la circularitat del temps.
El naixement de Jesús
- No hi ha proves als evangelis que Jesús nasqués el 25 de desembre; la data es va triar per superposar la fe cristiana a les Saturnals.
- Els càlculs moderns suggereixen que Jesús podria haver nascut entre l'any 4 i 7 abans del nostre inici de l'era (anno domini).
"Conscient o inconscientment, portem a la motxilla cultural esquemes que potser no sabem d'on surten, però que repetim sistemàticament."
Tradicions compartides i jocs d'atzar
- El tortell de Reis té el seu origen en el panis martis, un pa dolç de massapà que els romans compartien per desitjar prosperitat.
- Els jocs d'atzar com la grossa de Nadal o les rifes tenen precedents en les tòmboles públiques del segle XVIII i XIX utilitzades pels estats per finançar guerres o obres públiques.
Transcripció de l'episodi
Transcripció generada automàticament

